Вернуться на главную Російська версія Англійска версія
Офіційний портал
Права споживача 
        Миколаївська Міська Рада
28 квітня 2015
Офіційний портал Миколаївської Міської Ради
 
 

Інтеграція бібліотек у засоби масової інформації та соціальні мережі
На території міста будуть проводитись роботи з відлову безпритульних тварин
Власнику приміщення у будинку по вул. Інженерна, 2, м. Миколаїв Матвіїву Віталію Анатолійовичу
Про намір передати в оренду об’єкт комунального майна
Енегретична незалежність України

Чому зростають тарифи?

   продивиться всі оголошення
   Які гуртки чи секції відвідують ваші діти?
музичні

художні

спортивні

на це не вистачає коштів

не відвідують, адже в школі велике навантаження

   результати

ОРІДУ НАДУ

    Загальна довідка
    Ринки
    Магазини
    Права споживача
    Ярмарки, інформація щодо формування цін
    Законодавча база


Обережно – сказ!!!

Рішенням державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Миколаївській міській раді від 22.10.14 протокол № 2 встановлено карантинні обмеження щодо сказу та затверджено План заходів щодо ліквідації сказу в Заводському та Центральному районах м. Миколаєва у зв’язку із встановленням діагнозу на сказ у загиблого безпритульного кота.

Сказ - вірусна хвороба людини і тварин з вираженими ознаками ураження центральної нервової системи та 100% -й летальністю.

Збудник - РНК-вірус.  

Чутливі до сказу всі види теплокровних тварин, а також людина. Резервуаром збудника в природі є дикі тварини, зокрема вовки, лисиці, шакали, деякі гризуни і ін. Зараження відбувається, як правило, в результаті укусів хворими тваринами, які виділяють збудника зі слиною. Сприйнятливі до сказу лисиці, єнотовидні собаки, вовки, шакали, гризуни, кішки, велика рогата худоба, коні, свині та інші види тварин, а також людина.

Інкубаційний період триває 3 – 6 тижнів, інколи – до року, що великою мірою пов’язано з місцем та характером укусу: чим багатша на нервові елементи тканина, глибша рана і ближче до голови, тим коротший інкубаційний період. На його тривалість впливають також вид, вік тварини, резистентність організму, кількість та вірулентність вірусу, що проник під час укусу.

Перебіг хвороби  характеризується стадійністю – продромальна стадія, стадія збудження та стадія парезів і паралічів. У першій стадії, яка може тривати від 12 годин до трьох діб, відмічають підвищену чутливість тварини до світла, шумів, спотворення апетиту, підвищення температури тіла, порушення зору. У стадії збудження характерними ознаками є буйство, розлад чутливості й свідомості, інколи стопорний стан. Спостерігаються судороги, парези жувальних м’язів і м’язів глотки, звуження зрачків, часті позиви до сечовиділення. В цей період температура тіла найвища. У стадії парезів і паралічів знижується, а інколи й зовсім зникає больова чутливість. Відзначають парези і паралічі різних м’язів. Тварина виснажується і лежить. Порушується діяльність центрів кровообігу й дихання. Температура знижується. Тварина гине.

Хвороба триває частіше 8 – 12 діб. Проте виразність вищевказаних стадій може бути різноманітною, що зумовило кілька форм клінічного її перебігу, зокрема тиху, або паралітичну, та буйну. Останнім часом зустрічається нетиповий перебіг сказу, без виразного прояву стадійності, з постійним переважанням парезів і паралічів. Описані випадки атипового перебігу хвороби, коли переважають ознаки ураження травного каналу. Тварини виснажуються і гинуть.

Профілактика сказу полягає у здійсненні спільних протиепізоотичних заходів та профілактичної вакцинації. Ветеринарною службою м.

Миколаєва щорічно проводиться щеплення проти сказу собак і кішок, які належать жителям міста, шляхом подвірного обходу приватного сектора, а також під час амбулаторного прийому в дільничних лікарнях ветеринарної медицини районів міста за адресою вул. Скороходова, 192 (тел. 24-20-88), вул. Чигрина, 66-а (тел. 47-71-63), вул. Герцена 17 (тел. 42-74-53). Громадянам слід неухильно виконувати правила утримання домашніх тварин, особливо собак і кішок і проводити їх обов'язкову щорічну вакцинацію проти сказу.

Миколаївська міська державна
лікарня ветеринарної медицини


ОНОВЛЕНО 16.01.2015


За повідомленням головного управління ветеринарної медицини в Чернігівській області в с. Охрамієвичі Корюківського району виявлено захворювання свиней на африканську чуму свиней.

Африканська чума свиней (хвороба Монтгомері) – висококонтагіозна вірусна хвороба, яка характеризується блискавичністю і високою летальністю, збудник стійкий до факторів зовнішнього середовища.

До африканської чуми сприйнятливі домашні й дикі свині незалежно від віку і породи. Джерело збудника інфекції – хворі свині та вірусоносії.

Свині заражаються, головним чином, при поїданні кормів, контамінованих вірусом. Зараження можливе також респіраторним шляхом та ін.

Небезпечні фактори передачі збудника інфекції – продукти забою заражених свиней (м'ясо, м’ясні вироби, сало, кров, кістки, шкури) та боєнські відходи. Тому боєнські відходи заборонено згодовувати свиням. Механічно вірус можуть поширювати люди, домашні тварини різних видів, комахи, гризуни, що знаходяться в епізоотичному вогнищі або на контамінованій вірусом території різних об’єктів (бойні, склади, холодильники).

Лікування хвороби не розроблене й заборонене.

Фахівцями дільничних лікарень ветеринарної медицини районів міста посилено контроль за поголів’ям свиней, яке утримується в приватному секторі міста. Постійно проводиться робота по вакцино-профілактиці свиней проти класичної чуми, посиленно контроль при перевезенні тварин, сировини та продуктів тваринного походження. Проводиться робота щодо недопущення торгівлі у невстановлених місцях сировиною та продуктами тваринного походження.

Ветеринарна служба м. Миколаєва звертає увагу громадян на те, що для запобігання занесення і розповсюдження вірусу африканської чуми свиней на території міста, сировину та продукцію тваринного походження можна купувати тільки на ринках міста, де вся продукція проходить ветеринарно-санітарну експертизу і не купувати дану продукцію в місцях стихійної торгівлі.

У випадку захворювання або загибелі свиней необхідно звертатися на гарячу лінію, яка створена при Головному управлінні ветеринарної медицини в Миколаївській області.

Телефони гарячої лінії: (0512)24-00-23, (097)653-20-64 

Миколаївська міська державна лікарня ветеринарної медицини 

Управління з розвитку споживчого ринку Миколаївської міської ради


ОНОВЛЕНО 25.09.2014


ПРАВА  СПОЖИВАЧА

Про права споживача та їх захист написано багато. Та незважаючи на це, кількість людей, які звертаються до юристів із запитаннями «що робити, якщо придбана ними річ виявилась неякісною, а продавець відмовляється її замінити чи повернути споживачеві виплачені за неї гроші», не зменшується.

Закон України «Про захист прав споживачів» ( на далі Закон) регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.

Всі знають, що законодавством України передбачено як гарантії якості товарів та послуг, які надаються громадянам, так і можливість їх захистити.

Та чи багато людей знає, куди звертатись і що робити, якщо вони потраплять у цю ситуацію?

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про захист прав споживачів" споживач має право на: 1) державний захист своїх прав; 2) гарантований рівень споживання; 3) належну якість товарів (робіт, послуг), торговельного та інших видів обслуговування; 4) безпеку товарів (робіт, послуг); 5) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про товари (роботи, послуги): їх кількість, якість, асортимент, а також про їх виробника (виконавця, продавця); 6) відшкодування збитків, завданих товарами (роботами, послугами) неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечними для життя і здоров'я людей товарами (роботами, послугами) у випадках, передбачених законодавством; 7) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав; 8) об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Як можна побачити, обсяг прав громадян передбачено досить великий. Насправді є те, що люди досі купують товари, які не відповідають вимогам якості, а коли вони намагаються їх обміняти або здати назад продавцеві, їм незаконно відмовляють.

Така поведінка продавців зумовлена багатьма факторами: і їхньою безвідповідальністю, і сподіванням на безкарність... Але ж неможна робити покупки, сподіваючись лише на чесноти продавців. Потрібно стимулювати їхню законослухняну поведінку своєю наполегливістю та активними діями, тому що лише такими методами у наших продавців можна "виховати звичку" продавати якісний товар.

Так, ч. 3 ст. 12 Закону України "Про захист прав споживачів" чітко зазначено, що продавець (виробник, виконавець) зобов'язаний передати споживачеві товар (роботу, послугу), який за якістю відповідає вимогам нормативних документів, умовам договору, а також інформації про товар (роботу, послугу), що надається продавцем (виробником, виконавцем). Але що потрібно робити, якщо придбаний вами товар виявився все ж таки неякісним?

Перший Ваш крок, як споживача, повинен бути спрямований на перевірку розрахункового документу (чек, квитанція, договір купівлі-продажу, накладна тощо) з позначкою про дату придбання, який повинен бути виданий продавцем. Такий документ буде доказом здійснення покупки саме у цього продавця. І якщо Ви не надасте його, продавець має усі законні підстави вважати, що неякісний товар був придбаний не в нього і відповідно жодних дій по усуненню його недоліків чи заміни товару зроблено не буде. Саме тому під час покупки варто вимагати чек і зберігати його певний час (бажано до спливу гарантійного терміну товару), особливо якщо товар має значну цінність.

Якщо з розрахунковим документом все гаразд, потрібно переходити до другого кроку: направлення до продавця письмової заяви із вимогою вчинити одну із зазначених у ч.1 ст.14 вищезгаданого закону дій:

  • а) безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою;
  • б) заміни на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості;
  • в) відповідного зменшення його купівельної ціни;
  • г) заміни на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) з відповідним перерахуванням купівельної ціни;
  • д) розірвання договору та відшкодування збитків, яких він зазнав.

Ч.3 цієї ж статті встановлений обов'язок продавця (виробника) прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги. А якщо вага товару більша 5 кілограмів, то витрати на його транспортування можна покласти на продавця.

Зразок заяви

 Заява

01 січня 2015 року у Вашому магазині я придбав мобільний телефон фірми (....) вартістю 1000,грн. Факт покупки підтверджується чеком та відміткою у гарантійному талоні, в якому зазначено, що гарантійний термін експлуатації на цей телефон становить один рік з дня придбання.

Через місяць експлуатації телефону за призначенням у телефоні почали проявлятись недоліки, а саме: в телефоні почала зависати програма, телефон почав самовільно відключатись. На даний час в телефоні зовсім не працює блютуз.

На підставі ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів” прошу розглянути мою заяву та вирішити питання про безоплатне усунення заявлених недоліків протягом 14 днів. Якщо вказані недоліки не можуть бути усунуті, прошу повернути мені сплачені за телефон кошти у розмірі 1000,00 грн.

Підпис та дата.

Заява складається у двох примірниках, один залишається у продавця, другий - у покупця. На другому примірнику робиться відмітка продавцем про дату отримання та ставиться П.І.Б. та підпис уповноваженої особи.

Заява суб’єктом підприємницької діяльності повинна бути розглянута у встановлений законодавством термін (слід звернути особливу увагу на те, що заяву бажано надсилати телеграмою або листом з повідомленням, або в інший спосіб, але так, щоб Ви мали на руках доказ отримання адресатом вашої вимоги).

Отримавши таку вимогу, продавець має 14 днів, щоб усунути недоліки товару, а якщо вимога стосується товару, який є в наявності заміна повинна бути здійснена негайно. Існує також дещо парадоксальна норма закону, що дає продавцю 2 місяці (з часу відповідної заяви) на заміну речі, якої немає у нього в наявності. Набагато доцільніше було б надати сторонам можливість домовитись про строк заміни речі, а у разі неможливості досягнення такої домовленості — розірвати договір. Адже 2 місяці чекати на заміну, приміром, холодильника ставить у вельми незручне становище покупця.

Небагато людей знає про те, що за кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад встановлений термін (14 днів) споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості товару. А це положення може бути добрим стимулом для того, щоб продавець діяв якнайшвидше у вирішенні ваших проблем.

Крім того, якщо товар, до якого виникла претензія по якості, входить до переліку товарів, з яких повинен утворюватись обмінний фонд у продавця, то споживач може написати заяву про видачу аналогічного товару з обмінного фонду на час проведення ремонту цього товару, або проведення експертизи (перелік товарів, з яких утворюється обмінний фонд: телевізори, магнітофони, магнітоли, радіоприймачі, кухонні машини, холодильники, морозильники, мікрохвильові печі, пральні машини, в'язальні машини, пилососи, електропраски, електроміксери, електросоковижималки, апарати телефонні, у тому числі мобільного зв'язку, персональні комп'ютери та комплектуючі частини до них, апаратура для відеозапису та відтворення зображення і звуку, електрочайники,електрофони, електрокавоварки).

Якщо споживач повертає продавцю товар для ремонту, або проведення експертизи, магазин повинен видати йому документ, про те, що товар був прийнятий, в якому вказано: ким прийнято товар, описаний його зовнішній вигляд, поставлено дату прийняття, і штамп (печатку) магазину.

Якщо продавці відмовляються прийняти заяву, її необхідно відправити поштою рекомендованим листом з повідомленням і описанням того, що вкладено в поштовий конверт.

Згідно п. 6 ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів” вимога споживача підлягає негайному задоволенню, а якщо у продавця є необхідність в перевірці характеру заявленого дефекту - протягом 14 днів, або за домовленістю.

Тобто, у разі коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець зобов'язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця. Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи.

Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.

Якщо експертиза надасть висновок, що дефект підлягає усуненню, то споживач за своїм вибором має право вимагати від продавця зменшення ціни на товар, безкоштовного ремонту або відшкодування

У випадку, коли заява споживача не буде розглянута продавцем (виконавцем), то за захистом своїх прав споживач має право звернутись до  відділу  з питань захисту прав споживачів управління споживчого ринку Миколаївської міської ради ( вул. Адміральська,20, тел. 373710, 373426), або  до інспекції з питань захисту прав споживачів у  Миколаївській  області  ( вул. Шевченка,58, т. 36-22-40, 36-8344).

У заяві до відділу з питань захисту прав споживачів  повинні бути вказані:

  • прізвище, ім’я по батькові споживача;
  • місце проживання споживача;
  • дані його паспорта;
  • викладена суть скарги.

Заява повинна бути підписана заявником та поставлена дата звернення.

Письмова заява споживачів розглядається після пред’явлення ними документів, які підтверджують факт купівлі.

Якщо ж і після цього продавець (виконавець, виробник) не захотів виконувати Ваші вимоги, або ніяк не відреагував на них, Вам потрібно буде зробити ще один крок — третій — подати заяву до суду.

У розгляді справ судом про захист прав споживачів є своя специфіка, яка дозволяє звертатись до суду всім і при цьому з мінімальними витратами. Так, у ч.5 ст.110 Цивільного процесуального Кодексу зазначено, що позови про захист прав споживачів можуть пред'являтися за місцем проживання споживача, а не як за загальним правилом — за місцезнаходженням відповідача. А також, у ст.24 Закону України "Про захист прав споживачів" зазначено, що споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав. Таким чином можна сказати, що звернувшись до суду, окрім свого вільного часу, ви нічого не втрачаєте.

У випадку відсутності письмових документів, при наявності свідків, споживачі мають право пред’явити претензію про відшкодування матеріальної та моральної шкоди до продавця в судовому порядку за місцем свого проживання або за місцезнаходженням відповідача.

Споживач при цьому звільняється від сплати державного мита за заявами, пов’язаними з порушенням їх прав.

Але не слід забувати й про те, що продавцю законодавство теж надає право захищати свої інтереси і ч.12 ст.14 Закону України "Про захист прав споживачів" зазначає, що вимоги споживача не підлягають задоволенню, якщо продавець доведе, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. Тому використовувати товар слід з додержанням правил його використання.

Як бачимо, свої права як споживача захистити можливо. І держава на законодавчому рівні створила механізм їх захисту. Можливо не такий ефективний, як хотілось би, але ж функціонуючий і, за умови додержання всіх вимог, досить результативний.  

Деякі питання щодо захисту прав споживачів.

1. Щодо відмови продавця виконання вимоги споживача про заміну (ремонт) товару, наприклад, музичного центру, неналежної якості у випадку відсутності фірмової упаковки товару (коробки).

Закон України "Про захист прав споживачів" встановлює, що вимоги споживача щодо неякісного товару розглядаються після надання споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійні терміни, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює з позначкою про дату продажу. Тобто Закон не визначає більше жодних умов (як-от збереження упаковки, пред'явлення паспорта тощо) для задоволення вимог споживача, зокрема вимоги про заміну товару. Тому, якщо ви надали чек та гарантійний талон, магазин зобов'язаний замінити неякісний товар на якісний, адже купували Ви не коробку з-під музичного центру, а сам музичний центр.

2. Щодо обміну товару.

Якщо придбаний товар не підійшов споживачеві за формою, габаритами, фасоном, кольором або споживач не може його використати за призначенням з інших причин, він має право обміняти його на аналогічний у продавця, у якого придбав.

Однак таке право споживача залежить від кількох умов. А саме: 1) обміну підлягають тільки непродовольчі товари; 2) споживач має право обміняти товар тільки на аналогічний придбаному, але інший за кольором, фасоном, формою, габаритами (наприклад, сукню білу на таку саму блакитну); 3) обміняти можна лише товари, які не споживали, зберегли товарний вигляд та споживчі властивості, а також мають пломби, ярлики та виданий споживачу товарний чи касовий чек; 4) обмежений строк обміну. Споживач може обміняти товар належної якості лише протягом 14 днів від дня купівлі. Якщо день придбання товару не збігається з днем передачі товару споживачу, 14-денний строк обчислюється з наступного дня після передачі товару споживачу (наприклад, при доставці товару поштою). Якщо товар потребує спеціальної установки, підключення тощо, 14-денний строк обчислюється з наступного дня після їх здійснення; 5) не всі види непродовольчих товарів, які є належної якості, підлягають обміну.

Перелік товарів, які не підлягають обміну, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.94 № 172. До нього входять:

  •  Продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни Непродовольчі товари:
  • фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір
  • корсетні товари
  • парфюмерно-косметичні вироби
  • пір'яно-пухові вироби
  • дитячі іграшки м'які
  • дитячі іграшки гумові надувні
  • зубні щітки
  • мундштуки
  • апарати для гоління
  • помазки для гоління
  • розчіски, гребенці та щітки масажні
  • сурдини (для духових музичних інструментів)
  • скрипічні підборіддя
  • рукавички
  • тканини
  • тюлегардинні і мереживні полотна
  • килимові вироби метражні
  • білизна натільна
  • білизна постільна
  • панчішно-шкарпеткові вироби
  • товари в аерозольній упаковці
  • друковані видання
  • лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція,
  • пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні
  • матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір,
  • визначений покупцем (замовником)
  • аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом
  • вироби з натурального та штучного волосся (перуки)
  • товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо)
  • інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо)
  • ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння,
  • дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

3. Перелік сезонних товарів, гарантійні терміни за якими обчислюються з початку відповідного сезону:

 Одяг, хутряні та інші вироби:

  • весняно-літнього асортименту - з 1 квітня
  • осінньо-зимового асортименту - з 1 жовтня

 Взуття:

  • зимового асортименту - з 15 листопада по 15 березня
  • весняно-осіннього асортименту - з 15 березня по 15 травня та з 15 вересня по 15 листопада
  • літнього асортименту - з 15 травня по 15 вересня

ОНОВЛЕНО 05.01.2015


Герої серед нас

Звернення громадян


   Ремонт комунальних доріг
Сьогодні, 28 квітня, дві бригади дорожників виконують ремонтні роботи на вул. Московській, від...
   Про тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються споживачам ДП «НВКГ «Зоря»-«Машпроект»
МИКОЛАЇВСЬКА МІСЬКА РАДА ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ РІШЕННЯ   24 квітня 2015 &nb...
   Про організацію пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 22, 36, 39, 41, 77, 80 у м. Миколаєві ДОКУМЕНТ
МИКОЛАЇВСЬКА МІСЬКА РАДА ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ РІШЕННЯ   24 квітня 2015 &...
   Сьогодні до 15:00 не буде води у центральній частині міста
Шановні миколаївці! 28.04.2015 р. з 9:00 до 15:00 у зв'язку з виконанням невідкладних аварійно...
   Мешканці Матвіївки підтримали Всеукраїнську акцію з прибирання та благоустрою
Жителі мкр. Матвіївка підтримали Всеукраїнську акцію «Зробимо Україну чистою» та 25 квітня вийшли н...
   У Заводському районі пройшов суботник
25 квітня у Заводському районі пройшов загальноміський суботник. У заходах взяли участь  ...
   У білому халаті фронтовими дорогами: лікар Лев Карнаш залишив підпис на рейхстазі, а днями відзначив сторічний ювілей
У білому халаті фронтовими дорогами: лікар Лев Карнаш залишив підпис на рейхстазі, а днями відзнач...
   Юрій Гранатуров: «Миколаївський муніципальний колегіум - гордість нашого міста»
Сьогодні, 27 квітня, у Миколаївському художньому академічному російською драматичному театрі відбул...
   У дитсадку № 87 діти батьки та вихователі висадили дерева
У нашому місті є зелений затишний куточок, який розташований у мікрорайоні Ракетне Урочище&...
   На головній вулиці міста звучатиме духовий оркестр!
За сприяння Миколаївського міського голови та за договором про співпрацю між управлінням з пит...
   Вдові ветерана Великої Вітчизняної війни Павла Костянтиновича Іщенка встановили новеньку газову плиту за рахунок місцевого бюджету
80-річна Ніна Іванівна Іщенко, вдова ветерана Великої Вітчизняної війни, стала вже дванадцятим...
   Адміністрація Ленінського району стежить за дотриманням прав дітей
Службою у справах дітей адміністрації Ленінського району проводяться перевірки навчальних закладів...

 

Важлива інформація для громадян, вимушених залишити свої оселі